Tehtävät Verbityyppi 1.

19.05.2016 09:48

 1. Täydennä sulkeissa olevilla verbeillä.Ne ovat kaikki 1-tyyppiä. Keksi tekstille otsikko ja kirjoita se viivalle.

___________________________________________
(kirjoita otsikko tähän)

Ensi kesänä me ____________________ (lähteä) pyöräretkelle. Minä ___________________ (aikoo) pyöräillä ensimmäisenä, koska _____________________ (vetää) kaikkia tavaroitamme suuressa kärryssä. Toisena ____________________ (kulkea) äiti. Myös hän ______________________ (kiskoa) perässään kärryä, mutta hän ei ____________________ (kuljettaa) siinä tavaroita vaan pikkuveljeäni Mikkoa. Mikko ____________________ (täyttää) syksyllä kaksi vuotta. Minä ____________________ (vaatia), että välillä me __________________ (vaihtaa), koska minäkin haluan vetää Mikkoa, mutta äiti ei ________________________ (uskaltaa) antaa Mikkoa muiden vedettäväksi. Viimeisenä pyöräilee isä. Hänen takanaan ___________________ (istuu) Tuuli, joka on pikkusiskoni. Isä _______________________ (komentaa) koko ajan Tuulia: "Minä ______________________ (kieltää) sinua heilumasta. Minä _____________________ (kääntää) pyörän muuten vahingossa ojaan." Mutta Tuuli ______________________ (heiluttaa) jalkojaan ja käsiään ja _________________ (sanoa): "Katso isä, minä ____________________ (lentää)." Isä sanoo: "Minä __________________ (varoittaa) sinua, Tuuli, nyt en _____________________ (pysyä) tiellä!" Pyöräretki _______________________ (loppua) lyhyeen, sillä isän pitää ____________________(käyttää) Tuuli lääkärillä: Tuulin käteen ___________________ (sattua). Me äidin kanssa ________________________ (jatkaa) retkeilyä, mutta Tuuli ei ___________________ (lähteä) mukaan. Niin hän ainakin ________________________ (väittää). Minä _____________________ (väittää), että hän ________________________ (unohtaa) päätöksensä heti, kun käsi paranee. "En ___________________________ (unohtaa)", ___________________ (irvistää)Tuuli.


Takaisin